App udvikling med Thunkable

Jeg har leget lidt med Thunkable som vi skal bruge på en App workshop i Coding Pirates Helsinge til næste sæson (efterår 2017). Det er et utrolig simpelt værktøj med ret gode muligheder for at lave noget fedt og brugbart. Programmeringen er drag’n’drop ligesom Scratch, så de fleste børn kan være med i legen. Det kan helt klart anbefales at prøve.

https://www.youtube.com/channel/UCTVZRyybOCDBL2zLXSeQVsw

Det ser interessant ud, tak for info!

Bemærk at der i modsætning til Scratch, er en aldersgrænse for at bruge Thunkable på min. 13 år (formentlig så de ikke behøver at være COPPA-compliant)

Jeg burde måske vide bedre :thinking: når jeg underviser i Coding Pirates, men jeg var nødt til at Google COPPA.
Så lærte jeg også noget i dag.

For de uindviede: COPPA = Children’s Online Privacy Protection Act

Opmærksomheden på dette emne er der vist helt generelt ikke så mange der bruger tid på hos Coding Pirates.

“The Website is available only to individuals who are at least 13 years old.”

Citat fra;
https://forum.codingpirates.dk/tos

Undrede mig gevaldigt da jeg jeg meldte mig til, både at man forventer at vores børn kan forstå jura-engelsk, og at der så direkte står at de ikke må anvende sitet. Men har ikke kunnet finde nogle diskussioner eller opmærksomhed på det.

Mikkel

For Coding Pirates TOS står der også nederst at den er adapted fra Wordpress, så er formentlig bare en copy/paste (der står blandt andet også at eventuelle tvister skal afgøres på engelsk i Californien, hvilket formentlig ikke er et bevidst valg). Men jeg er enig, ideelt så burde TOS, privacy policy etc. formentlig oversættes til dansk - om ikke andet, så som forberedelse til den kommende persondataforordning.

Som jeg husker det, så har @Per på et tidspunkt nævnt at forummet er self-hosted, således at de data som softwaren måtte indsamle i det mindste er kontrolleret af Coding Pirates selv. Thunkable, som leveres som cloud løsning, har data på deres egne servere i USA, og ud fra deres privacy policy så har de en ret omfattende indsamling af data (deriblandt GPS location data hvis man bruger deres mobil-løsning).

Jeg tænker at der måske også kan være en lign. udfordring med Slack, i.e. både at de er en ren cloudløsning, og samtidig formentlig også har sat en minimum aldersgrænse for at undgå at skulle bruge ressourcer på at implementere COPPA.

Hej Mikkel,

Du har helt ret i at der ikke har været særlig meget opmærksomhed på den jura tekst, der blot er Discourse std. tekst.

Børn i alle aldre er velkomne her på forummet og det bør skrives om. Har du måske selv lyst til at komme med et bud på en bedre tekst ?

Og ja - forummet her hoster vi selv - vi har selv kontrol med de data der lægges på samt hvad vi gør med det (vi gør intet ud over at drive forummet - ingen data gives videre til andre).

Hej Per,

Hvis det skal være på dansk, så er der en dansk skabelon på en kombineret privatlivs- og cookie-politik her, som jeg selv har haft brugt - skabelonen kan frit kan benyttes og tilpasses, men er lavet til normale hjemmesider, så der mangler noget info omkring databehandling af det indhold som brugerne skriver, i.e. forum posts, samt diverse forbehold for brugeroprettet indhold. Til gengæld, da der ikke vises annoncer på forummet, så kan en hel del af sektionerne omkring dette nok fjernes helt.

Et bedre alternativ kunne være at lave en dansk oversættelse af de eksisterende sider, med fjernelse af de irrelevante sektioner.

Men helt lav-praktisk kunne første step være at beholde siderne på engelsk, men rette de ting som er specifikke for Coding Pirates. Så f.eks. noget i stil med:

Vilkår

1. Fjern linien i introduktionen “The Website is available only to individuals who are at least 13 years old.”
  2. Afsnit 4 kunne i princippet fjernes helt (dækker hvis man betaler for at tilgå dele af sitet), men så skal resten af afsnittene have nye numre…
  3. Afsnit 8 handler om copyright infringement, og er ret USA-specifik - så kunne evt. tilrettes ved at fjerne referencer til DMCA, og bare skrive at evt. rettighedshavere kan kontakte Coding Pirates.
  4. Afsnit 18 bør ændres, så det ikke henviser evt. juridiske tvister til afgørelse i Californien :grinning:

Privatliv

1. Afsnittet om COPPA, inkl. aldersgrænsen er formentlig ikke relevant for Coding Pirates, da serveren er hostet i DK. I stedet kan fremhæves at alle data holdes internt i Coding Pirates, og ikke deles med 3.part.
  2. Hvis forummet bruger 3.parts-cookies (f.eks. Google Analytics?), så skal disse nævnes specifikt i privacy/cookie policy.
  3. En beskrivelse af at besøgende har ret til at få oplyst hvilke data der gemmes om dem, hvor de skal henvende sig hvis de vil have rettet informationer (f.eks. i form af en kontakt-email-adresse), samt at de har mulighed for at henvende sig til Datatilsynet hvis de har evt. klager over behandling af person-oplysninger (se afsnit “Indsigt og klager” i skabelonen øverst, for et eksempel på hvad afsnittet kan indeholde)

For lige at bringe denne tråd tilbage på rette spor :writing_hand: så har Thunkable netop uploaded 10 nye videoer med begynder projekter. De er super gode og sjove og lige til at bruge i undervisningen :+1: