Scratch: Få bolden til at øge hastigheden ved kollision


#1

Hej derude

Jeg sidder og kæmper med at få en bold i et pong spil til at øge hastigheden hver gang den rammer battet. Jeg har fundet noget kode fra et snake spil, men vedkommende der har lavet det har siddet og brugt uanede mængder af tid på at skrive hver enkelt hastighedsøgning ind. Der må være en smartere måde! Se snake scriptet her: https://scratch.mit.edu/projects/27736834/#player

Jeg tænker at min kode forklaret skal se ud i retning af:
Hvis paddle berørt hastighed++, men jeg kan simpelthen ikke regne ud hvordan jeg bygger en funktion hvor at hastigheden øges. Jeg kan ændre x og y position osv, men kan ikke se hvordan jeg kan få lov til at øge hastigheden med 1 hver gang paddle berøres. Kig og kom med idéer: https://scratch.mit.edu/projects/73081448/


#2

Hej jeg har løst det såldes

Hvis man vil have en mere stejlhastighedsstigning kan du ændre plus operatørerne til gange og så sætte den til 1,1 eller noget i den stil.


#3

Hej Benjamin

Fedt, tak! Men jeg er stadig mystificeret, for hvordan har du defineret number1? Men ellers virkelig brugbart. Jeg har rodet rundt i det fordi jeg jo mente at det måtte være noget med en orange variabel, men ikke kunne finde ud af hvordan jeg fik denne variabel til at være den der skaber bevægelse - men det er jo selvfølgelig sådan der!


#4

Jeg har slet ikke brugt number1, jeg kiggede lige på koden igen og fik gjort mit forslag fra igår lidt bedre.
Nu ser den sådan ud.


#5

Det ser godt ud, tak1


#6

Så lidt :slight_smile: